کد مطلب : 5401
07 آذر 1396 - 13:20
تعداد بازدید : 53 بار
اخبار » اخبار وسط

شاهنامه‌های خطی مصور، گنجی بی‌پایان از هنر نگارگری ایرانی می‌باشند. تنوع صحنه‌های روایی و داستانی حماسی، عاشقانه، حِکَمی، ادبی، مذهبی و تاریخی در این اثر سترگ، میدان خیال بزرگی را برای تاخت و تاز توسن خیال نگارگران بسیاری فراهم آورده بود. چنین امکانی را که در شاهکار فردوسی فراهم آمده بود، در مصورسازی سایر کتب ادبی و تاریخی ایرانی و اسلامی، هرگز قابل مشاهده نبود.

نسخ فراوانی از شاهنامه در اقصی نقاط جهان می‌توان یافت که هنرمندان بسیاری نگاره‌های بی‌بدیلی را در لابه‌لای برگ‌های آن به یادگار گذاشته‌اند و از کم‌مهری مالکان آن‌ها یا بی‌رغبتی پژوهشگران، هنوز ناشناخته مانده و نگاره‌های آن‌ها مورد بررسی و پژوهش قرار نگرفته‌اند. دو نمونه از این نسخ ارزشمند، شاهنامه‌هایی به شناسه‌های W600 و W602 از مجموعه موزه والترز است که در عصر صفوی نگاشته و نقاشی شده‌اند. این دو نسخه، به ترتیب دارای 18 و 83 مجلس زیبا از داستان‌های شاهنامه می‌باشند که آینه تمام‌نمایی از دوران نگارگری خود به شمار می‌آیند. هنرمند یا هنرمندان ناشناس این نسخ، با پرهیز از خیال‌پردازی محض و دقت عمل زیادی، پوشاک، معماری، ابزار، جنگ‌افزار، فرش‌ها، اسبان، چهره‌ها و ده‌ها مورد دیگر از دوران زندگی خود را در تصویر داستان‌های خسروان باستان و کیان ایران ثبت و ضبط کرده‌اند. این دو نسخه، علاوه بر مطالعات نگارگری، می‌توانند منبع بسیار ارزشمندی برای دوران بسیار مهم صفوی باشد.
نسخه‌های شاهنامه W600 و W602 مجموعه موزه والترز، موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد ناهید جعفری دهکردی در دانشگاه شاهد بوده که در تاریخ 10/11/95 با موضوع مقایسه تطبیقی نگاره های دو نسخه شاهنامه صفوی موجود در موزه والترز با راهنمایی دکتر محمدعلی رجبی و مشاوره دکتر خشایار قاضی‌زاده با موفقیت از آن دفاع شده است. در این رساله با گنجاندن تاریخچه‌ای کوتاه از شاهنامه‌نگاری و تاریخچه سیاسی و فرهنگی عصر صفوی، این نسخ را به طور مبسوط معرفی و چندین نگاره مهم از آن‌ها را مورد بررسی قرار داده شده‌است. نتیجه پژوهش به شماره N،650 در آرشیو کتابخانه دانشگاه شاهد قابل دسترسی پژوهشگران و علاقه‌مندان می‌باشد.

 

 

آمار بازدیدکنندگان

مهمانان :

246 

امروز :
دیروز :
این هفته :
این ماه :
بازدید کل :
6758
8772
38975
121122
11183533