تنوع رنگی و نمایش رنگین کمانی لعاب مینایی، این لعاب را جزو باشکوه ترین تزیینات سفالینهها قرار داده است و طیف گسترده رنگهای زرد، آبی، سبز، قهوهای، ارغوانی، سیاه که گاه همراه با طلاکاری و زرینفام است را شامل میشود.
سال تولید این شیوه تزیین سفالینهها، براساس کتیبههای موجود بر آثار سفالین، دوره زمانی اواخر قرن 6 و اوایل قرن 7 هجری قمری است. مقارن با این دوران، محمد ابن ابی البرکات جوهری نیشابوری در کتاب جواهرنامه نظامی متن ارزشمندی در فصل چهارم خود با عنوان «صفت انواع رنگها که بر قواریر و انواع اوانی قاشی و اصفهانی و شامی و چینی و غیر آن به کاردارند»، در مورد این تکنیک، اشارات و ترکیبات متنوعی ارائه کرده است که در بین آنها با دو ترکیب متفاوت با نام زرد مواجه میشویم؛
هدف از این تحقیق، مطالعه و مقایسه ترکیبهای مواد مولد رنگ زرد در کتاب مذکور و نتایج تجربی ساخت آنها و همچنین تطبیق بصری رنگهای حاصله با رنگهای بکاررفته در سفالهای مینایی این دوران است تا از این راه صحت ترکیبات مذکور را هم از طریق آزمایش و هم به واسطه تطبیق بصری با نمونههای سفالهای مینایی ارائه کنیم.
در این راستا سوالی مطرح میگردد که حاصل آزمایشهای تجربی دو ترکیب متفاوت ارائه شده در جواهر نامه نظامی با عنوان «لون زرد»، چگونه است و چگونه در بستر سفالهای مینایی شاهد آنها هستیم؟
این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی در بخش نظری و به روش تجربی در بخش آزمایشگاهی است. اطلاعات و دادهها به روش کتابخانهای، مشاهده و آزمایشگاهی جمع آوری و مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته است. نتایج آزمایشگاهی نمایانگر دو رنگ زرد متفاوت با دو ترکیب متفاوت ارائه شده در متن جواهرنامه نظامی است. روش اجرایی به روش رولعابی در محیطی اکسیداسیون مشابه لعاب مینایی دوره سلجوقیان و خوارزمشاهیان است که در دو دمای متفاوت بدست آمدند. در مقایسه بصری نمونههای حاصله با رنگهای زرد بکار رفته در نقوش سفالهای مینایی مشابهتهای بسیاری یافت شد.
77